Trafic

by AvionarU on 20 January 2011

 

   Mai primesc ocazional comentarii despre lipsa…posturilor din tren. Alea vechi, pe care le scriam eu periodic cand calatoream cu mirificul CFR si care, neasteptat, aveau priza mare la voi.

   Motivul pentru care acele posturi lipsesc si probabil vor lipsi o lunga perioada de-acum inainte este…faptul ca acum sunt motorizat. De prin aprilie anul trecut conduc masina personala, botezata suav (nu de mine) “Furia Rosie”, sau “Rechinul”, sau “Pisicuta nervoasa”. M-am ferit de scris posturi despre trafic, sunt mult prea multi care se vaita de acest aspect pe internet fara nimic interesant. Poate de data asta fac o exceptie, incercand sa explic cam ce inteleg eu din toata treaba asta cu “manevratul covrigului si mestecatul in benzina”.

 

   Am condus multisor din mai pana acum, mai putin o luna de service, am cam 25000. Concluzia pe care am tras-o pe sosele patriei e ca majoritatea romanilor sunt niste soferi ori prosti, ori needucati, ori ambele. Am si un top al lucrurilor care ma enerveaza in trafic, si culmea, nu sunt toate greseli fatale:

   1. lipsa regulii “nemtesti” – in aglomeratie, la un “cedeaza trecerea”, intra unul, trece unul. Putini romani stiu asta. Normal ca daca esti pe drumul cu prioritate nu esti obligat, dar tine de bun simt. Ca un corolar, ma calca pe nervi “smecherii” care depasesc coloana ca sa intre in ea inaintea refugiului cu japca.

   2. Politistul, Girofarul, Muncitorul, Semaforul, Indicatorul Rutier, marcajul. Cam asta e o ordine decenta. Exemplu: pe Stefan cel Mare, la Dinamo, e interzis la stanga pe Barbu Vacarescu. Cat timp s-a lucrat la strada Tunari, semnele au fost date jos de pe stalpi. Multi “soferi” au inteles ca acum e voie la stanga, au decartat la Politie. De ce? pentru ca marcajele vizibile de pe jos arata pe toate benzile “obligatoriu inainte”. Exemplu 2: piata Victoriei, dinspre Titulescu catre Iancu de Hunedoara. Este doar o singura banda de stanga (prin fata Guvernului), insa toti meltenii fac stanga si de pe urmatoarea banda, lucru care duce la strangularea circulatiei si sanse crescute de tamponari pe partea dreapta, unde te trezesti in unghiul mort cu cate unu. Unul chiar avea tupeul sa imi zica ca el face drumul zilnic si e voie si la stanga, desi eu zi de zi ma uit la sageata “obligatoriu inainte” de pe banda respectiva si pe stalpi nu e nimic.

   3. Banda stanga VS banda dreapta. Citeam undeva “Stii cum iti dai seama ca esti prost? Cand toti de depasesc prin dreapta pe drum intins” – corect. In general conduc evaluand riscurile, dar la drum intins merg cu viteza. Asta ca sa nu mai vorbim de lege, care reglementeaza clar folosirea benzilor. Mor pe prostii care se taraie pe banda stanga (sau merg legal, whatever) si o portie de carne dubla o primesc aia care fac “baricada” cu inca unul pe dreapta cu aceeasi viteza, sa nu poti depasi.

   4. Soferii romani nu stiu o regula de baza, “jocul de sah”. Adica sa ai capacitatea instantanee de a gandi si prevedea miscarile celorlalti in trafic. Asta ajuta la o rulare constanta, consum optim, solictare mai mica pe frana si alte sf-uri de-astea. Cati nu sunt care la stopuri trec mandri pe langa mine cu viteza doar ca sa ii ajung din urma la stopul urmator? Sau cati nu fac flashuri disperante cu 1 km inainte de localitate, trec pe langa mine si la intrarea in localitate calca frana brusc? Eu iau piciorul de pe acceleratie si eventual franez usor ca atunci cand trec de semn sa am viteza dorita prin localitatea respectiva (recunosc, nu neaparat legala). Ca sa nu mai vorbesc de cei care croseteaza riscant benzile prin orase ca sa castige maxim 3 lungimi de masina…

   5. Oarecum derivat din 4. Agresivitatea prosteasca la volan. Eu de exemplu la drum intins incerc sa nu folosesc flash-ul cand merg cu viteza. Folosesc semnalizarea stanga din timp. Unii se prind si se dau, altora trebuie sa le dezlipesc retina dupa 1 minut de mers in spatele lor. N-am pretentii sa fuga de pe sosea din fata mea, de aceea sunt civilizat si astept daca e cazul (e si el angajat intr-o depasire de exemplu). Dar daca omul e prost…Prin localitati sunt aia care au viteza cu fix 3 km mai mult ca mine, vad ca nu am cum sa ma dau sau depasesc si eu si ma tot “fotografiaza” cu faza lunga sau ma depasesc pe linie continua. Coronita o dau celor care pe langa cele de mai sus, se mai lipesc de fundul meu ca niste carnati. La astia am distractie speciala, ma joc usor pe frana de cateva ori, pana se potolesc.

   6. Prioritati in intersectii nesemnalizate. E chiar amuzant sa vezi cati soferi nu stiu cum se da prioritate intr-o intersectie nesemaforizata/nesemnalizata in acest sens. Penibil e ca tocmai aia care gresesc au spume la gura. In Bucuresti cred sincer ca cel putin jumate din soferii zilnici si-ar tampona masina daca nu ar mai merge semafoarele.

Ca un corolar, inscrierea/prioritatea/iesirea prin ronduri. Recunosc ca si eu prin Brasov noaptea mai tai benzile si imi bat joc de reguli, dar e strada goala si am grija sa nu deranjez pe nimeni. In trafic insa incerc sa am alta atitudine.

   7. Folosirea neadecvata a luminilor. Am vazut diverse combinatii, campioni fiind cei cu Logan, urmati indeaproape de cei cu troace vechi. Noaptea: fara faza scurta, dar cu proiectoare, faza scurta + proiectoare (+ stop ceata daca e extrem de prost), fara lumini deloc (creste consumul, plus, sunt becurile publice), un far reglat sa bata mai sus decat celalalt (de cacat, ma sparge la ochi), amandoua farurile prea sus (desi e la mintea cocosului ca daca ai pasageri si portbagaj plin, lasi farurile mai jos un pic…) si tot asa. Dragostea mea sunt cei cu proiectoarele de ceata aprinse cand e senin afara. Ii umplu de dragoste de cate ori ii vad, e un articol foarte clar in lege care spune cum se folosesc luminile. Ocazional mai dau geamul jos si le spun ca e senin afara si ar fi bine sa stinga proiectoarele, se uita la mine ca la un extraterestru.

   8. Lipsa semnalizarii regulamentare (eventual combinata cu incadrare aiurea pe benzi, ca sa fie combo).

   9. Locurile “de parcare” de pe spatii publice, insusite pe sistemul “aici parchez de 20 de ani”. Aia care mai pun si o placa de metal legata cu lantul de gard ma enerveaza maxim, si in jurul blocului meu sunt vreo 7 numai la o scara care fac asta. Eu le mut placa si parchez fara greata, am CASCO si oricum am facut impresie de om violent in cartier, nu se ia nimeni de mine. Culmea e ca astia sunt cei mai certareti dintre toti. Aia care au locuri de parcare platite nu se mai agita asa, am parcat o data fara sa stiu pe niste locuri platite (se amenajase spatiul cu o zi inainte si nu era marcat), a venit un nene la mine si mi-a spus foarte civilizat care e treaba, mi-am cerut scuze si nu am mai parcat pe bucata aia niciodata.

   10. Pietonii. Strada se traverseaza perpendicular. Pe marcaj, daca exista. Nu in fuga. Nu fara asigurare. Eu am o gramada de fiare de o tona, tu ai 50-100 kg de carne si oase usor deformabile.

 

Si recunosc ca sunt departe de a fi un sofer perfect. Am si eu greseli, dar din cele de mai sus, doar in situatii speciale. Ma enervez pe mine cand o mai comit si am grija sa nu repet greseala de doua ori. Asta insa nu ii scuza pe restul de necunoasterea/nerespectarea legilor in vigoare si de lipsa de bun simt. Drum bun!

 

PS: parca mai misto era cand mergeam cu trenul si scriam Open-mouthed smile

{ 9 comments… read them below or add one }

1 Andreea January 21, 2011 at 4:02 pm

Bun articol. Ai punctat foarte bine, imi place! 🙂

Reply

2 BlackS0ull January 21, 2011 at 4:45 pm

tru… erau muuuuult mai cool post-urile cu CFR-ul 😀

BR,
Andrei

Reply

3 ps February 11, 2011 at 12:50 am

Permite-mi sa completez lista cu cei care tin piciorul pe frana cand stau la semafor. Noapte ma ia durerea de cap de la atata rosu

Reply

4 sofer February 6, 2014 at 10:48 am

Eu fac asta: am masina automata, daca nu stau pe frina pleaca masina.

Reply

5 avionaru February 11, 2011 at 3:29 am

@ps: de fapt e discutabil. cateva modele de masini au stopurile alea cu leduri puternice, dar in general, stopul de frana nu e mai deranjant pentru cel din spate decat farurile in oglinda pt cel din fata (logic nu?)

Eu de exemplu tin frana doar cu greutatea piciorului in general. Un exemplu de efect pozitiv: cand un taximetrist a intrat in mine in p-ta Victoriei, nu m-am miscat decat cativa centimetri. Altfel, intram in ala din fata.

Daca ai probleme atat de mari, poate e cazul sa dormi mai mult sau sa consulti un doctor :).

Reply

6 ps February 11, 2011 at 12:40 pm

Masina nu pleaca nicaieri, deci nu vad de ce sa consumi resursele planetei 🙂 iar la doctor nu ma duc ca ma interneaza.

Patania cu taximetristu e discutabila 😕 daca pastrai ceva distata fata de cel din fata daunele tale ar fi fost mai mici… ai avut ghinionul sa cada dropu de sare

Reply

7 rebecca October 8, 2011 at 10:42 pm

bun articol!felicitari!

Reply

8 io January 7, 2012 at 9:49 pm

..cam critic, mah cumetre tu de felul tau, e clar ca te postezi in mintea ta ca luand cele mai bune decizii, si avand cele mai tari vorbe

Reply

9 sofer February 6, 2014 at 10:51 am

O regula nescrisa dar invatata afara: Ultimul care sta la semafor trebuie sa stea cu piciorul pe frina tot timpul pentru a semnaliza celor care vin ca masina sta nu se misca ( important pt cele 2-4 secunde pina creierul proceseaza schimbarea mediului ).

Reply

Leave a Comment

Previous post:

Next post: