zambiti, va rog!

by AvionarU on 15 May 2008

   Asta a fost unul din primele lucruri care mi-au venit in minte cand ma gandeam la fotografie. Nu Canon 400D, nu vreun obiectiv super smecher sau ceva de genu’ asta. Un simplu “zambiti, va rog”, alaturi de mai neconventionalul “pasaricaaa!” si neologismul “say cheese!” traduc pentru mine conceptul. Un scurt moment, un click dupa aceea si gata, momentul a ramas imprimat pentru viitor. Fara expunere, focus si tot carnatul aferent de termeni de specialitate. Ca e stramba, uneori “tremurata” sau neclara, asta era farmecul odata. Acum sunt parametrii controlati de mini-procesoare.

   Eeeeh, si acum ajung la partea care doare. Mai nou si mai ales in Bucuresti, a aparut o noua moda printre “boemi” – aparatul foto de fite. In general mult prea performant pentru ce va sti vreodata posesorul sa scoata din el. Vad din ce in ce mai des obiective  aparent  puternice, maretul Canon 400D acum e ceva banal, tot mai multi ajung sa si-l permita cu banii jos sau in cateva rate. DSLR-urile sunt ceva aproape trivial. Oriunde e o adunare mai mare de oameni, inevitabil sunt cativa cu tunurile dupa ei si cu aerele de fotografi concentrati. Care cauta pozitia, lumina, decorul si nu mai stiu eu cati alti factori ca sa apese nenorocitul ala de declansator cu un aer afectat.

   Am putut observa fenomenul la cote alarmante weekend-ul trecut, cand am trecut pe la cele doua targuri. DOAMNE. Erau standuri (sau in cazul celalalt femei…) de care nu puteai sa te apropii ca toti crantzaneau din blitzuri si filmau. Nu erau momente epice, istorice, pur si simplu orice rahat mai sclipitor atragea oprirea in mijlocul drumului a fotografului. La Eros Show am surprins momente penibile: pe o parte a scenei la un moment dat aproape nimeni nu se mai uita direct la show, ci in LCD-urile aparatelor. Si daca era unu care voia sa se uite, nu putea ca toti taranii erau cu mainile sus ca niste roboti. In partea cealalta, la CERF, se faceau in general poze de avatar. mai o masina tunata, mai un calculator plin de becuri colorate, mai o buca de femei, ca deh, se gaseau rar.

   Diferenta intre cei pasionati (si eventual profesionisti) si cei pa trend am vazut-o cu ochiu liber la CERF. Nikon (parca) organiza la intervale orare regulate cursuri foto gratuite. Un lucru care mi s-a parut foarte frumos avand in vedere restul expozitiei. Si atunci m-a izbit: aia din stand, cuminti pe scaune, unii cu aparete mai periculoase, altii cu o foaie si un pix, toti atenti la prezentator. Oameni pe fata carora citeam interesul real pentru subiect. Si doi metri mai incolo…cativa pozau…grupul de la curs. Fara nici un scop, doar ca sa umple cardul de poze.

   Pot intui partial cauzele pentru care acum a ajuns motiv de smecherie sa ai un aparat beton, chiar daca folosesti numai modul AUTO. Una ar fi evolutia tehnologiilor, care a dus la produse bune si foarte accesibile. Lucru cu care sunt de acord. Alta cauza ar fi “cocalarismul elitist” cum ii zic eu. Adica patura aia sociala medie, semi-intelectuala, care moare sa dovedeasca ceva, sa iasa in evidenta. Nu cu haine Armani, ca aia e taranie, ci cu aparate foto performante si laptopuri Apple. Hai sictir. Ca sa nu mai zic ca in ultima vreme, la intrebarea mea “Ai pus pozele alea pe undeva, sa le iau si eu repede?” primesc din ce in ce mai des “Aaaa, nu…stii, trebuie sa le sortez, sa le corectez un pic in Photoshop, sa le, sa le…” si dureaza o gramada de timp pana vad si eu niste amarate de poze sau nu le mai vad de loc ca uit sa mai cer. Zau ca ma distram mai mult cand ma uitam la pozele de-acu cativa ani, unele strambe si cu o groaza de “buguri” decat acum, cand dintr-o poza cu mine pe un scaun tre sa iasa minim o reproducere a lui Napoleon pe tron, cu parametrii perfecti.

   Si toate cele de mai sus nu stirbesc consideratia mea pentru cei care intr-adevar sunt pasionati, indiferent daca sunt priceputi sau nu. Cunosc foarte multi in jurul meu in situatia asta. Cum ar fi Adi, programator de felul lui, care acu’ cativa ani m-a ajutat cu sfaturi cand mi-am luat prima camera singur si care a avut rabdare 10 minute sa imi explice setarile misterioase de pe rotita aia unde eu nu vad decat AUTO in general :). Sau Ionut, sau Cristi si inca vreo cativa, la care se vede cu ochiul liber ca aparat + om chiar e o combinatie care se potriveste. La marea majoritate insa, lucrurile sunt pe dos.

   Ziceti si voi, e pe trend sa ai un aparat spectaculos chiar daca nu ai tangente cu subiectul? Creste e-penisul? Agatati mai mult?

{ 23 comments… read them below or add one }

1 Hacky Maximus May 15, 2008 at 07:18

E o extensie a trendului cu telefoanele de zeci de milioane, luate de cocalari in n’şpe rate. :d/

Reply

2 neagrigore May 15, 2008 at 10:23

Nu stiu, nu am DSLR, iar oamenii pe care ii cunosc sa aiba, sunt casatoriti. Probabil ca ai dreptate, cu toate ca nu cred ca ar fi printzesele impresionate de distanta focala, pentru ca se exprima in mm, sau de viteza de expunere daca tot veni vorba. Cat despre Photoshop, sper sa invete manipuland pozele alea, macar cat am invatat eu sa lucrez cu GIMP-ul.

Reply

3 ps May 15, 2008 at 12:18

ai inceput sa scrii mai ordonat 😛

Reply

4 Carcotasu May 15, 2008 at 17:35

Ai dreptate si nu prea ai.
Hai sa ma dau pe mine exemplu. (dupa modelul aparatelor vei vedea ca nu ma laud:) 🙂
Am inceput cu o “sapuniera” Sony. Am luat-o in rate, pentru ca era destul de scumpa la vremea aia, adica 11 mil, acum 4-5 ani. Nu stiam nimic despre aparate foto digitale. Mai vazusem doar un HP care scotea niste poze oribile. Sa nu ma intelegi gresit, niste despre poze nu stiam cine stie ce, dar pozele alea erau chiar naspa, abia distingeai personajele. Acum sincer nu stiu daca era vina aparatului sau a posesorului. Dupa ce am facut tot ce se putea cu aparatul asta, care pana la urma s-a dovedit ok, am zis sa-mi cumpar si eu un aparat care sa-mi permita sa fac mai mult setari.
Si mi-am luat un Fuji 6500, la doar 9 mil. Nu este DSLR, dar este un bridge destul de bun. Te poti juca cu parametrii clasici si e foarte bun sa inveti, binenteles daca si vrei.
Acum, multi care l-au vazut au zis ca e cine stie ce aparat foto profesional de zeci de milioane. EOS400D, e totusi prea mult pentru mine la momentul asta.
In concluzie, ca am aberat destul. E aiurea sa vezi toti fraierii cu aparate de mii de euro, dar pe de alta parte nici nu poti invata pe “sapuniere”.

Reply

5 vpa May 16, 2008 at 08:35

Si ce daca e lumea plina de DSLR? Ca tot pe auto fac poze, capitol la care cel putin 400d nu prea exceleaza. Lasa-i sa dea “jdemilioane” pe ele sa le foloseasca 20%. In loc sa te distreze trendu pe tine te afecteaza? Caz concret. Am strans din buci sa iau 400D cu niscaiva accesorii (lens & filters) pentru prietena mea (mai mult pt mine decat pt ea). Sa spunem ca le avem cat de cat cu fotografia, nu excelam nici unu, dar cand dau pe M stiu ce sa apas pe acolo sa iasa poza clara. Am fost in Herastrau in urma cu o luna (cald si soare). M-am bucurat din suflet ca nu am luat aparatu’ cu mine. De la emokizi la cocalari aveau dslr. si daca ar fi avut toti un 350d sau hai un 400d era o chestie. dar erau cu 40d 30d sau cine stie ce namila de nikon. si isi pozau matracuca in lalele.

Reply

6 ps May 16, 2008 at 10:54

buba stiti care este? ca iti trimit pe messenger poze de cate 4 Mb, ca asa le-a facut aparatu

Reply

7 Iulian Enache May 16, 2008 at 13:27

Ar trebui sa va bucure faptu ca a urmat lumea sfatu lu Basescu si acuma traieste bine si-si permite lusruri scumpe :d

Reply

8 A May 16, 2008 at 14:11

Nu primesti imediat poze pentru ca probabil repectivele persoane au ajuns cat de cat la un grad de cunoastere astfel incat sa-si dea seama ca e putin pe langa white balanceul facut de aparat sau vor sa mai ajusteze ceva levels. E daca vrei o chestie mai mult de self-awareness ca pleaca ceva din mainile lor, daca nu e vorba de ceva artistic macar sa fie ceva tehnic corect, nu e nimic in neregula la asta.

Am mai remarcat totusi o frustrare sau o preconceptie la romani (poate o mai fi si la alte popoare de profilul nostru) – daca ai x camera care costa nu stiu cat trebuie musai sa ii stii fiecare functie tehnic vorbind si mai presus de toate sa fii si “putin artist”.

Din punctul meu de vedere e bine sa aiba dslr-uri cat mai multe persoane, chiar nu conteaza ce/cum/unde fotografiaza cu ele, e oricum un inceput ca si asa la noi cultura foto nu prea exista si apar anomalii gen fotograf de nunta cu fuji 6500 sau dslr cu obiectiv de chit.

Reply

9 Ala negru de respira greu... May 17, 2008 at 13:54

Pe de o parte ai dreptate … s-a umplut lumea de dslr-uri. Ce nu inteleg din tot ce-ai scris: Cu ce-ti face TIE viata mai gri faptul ca toti emo si-au tras super scule si fac poze pe auto. Cu ce iesi TU in dezavantaj daca CEILALTI sunt “pe trend”. Thus, de ce te obosesti sa scrii un articol interesant cu care sa nu schimbi nimic?

Reply

10 AvionarU May 17, 2008 at 15:30

pe mine nu ma intereseaza de ce si-a luat sau ce face cu el, ma deranjeaza ocazional cand ma lovesc de ei in situatiile stupide prezentate mai sus. in rest din partea mea sa isi ia 10 dslr-uri fiecare 🙂

Reply

11 saliery May 17, 2008 at 15:34

Cunosc si eu genul asta de persoane. Chiar ma intreba un prieten de ce sa-mi iau un Sony H9 in loc de unde DSLR la mana a 2-a. Pentru ca nu am ce sa fac cu el. Pentru ca nu ma pasioneaza??!! Eu vreau ceva mai mult decat 3.2 mp (pe care ii am acum) si un zoom optic mai maricel. Nu vreau unghiuri,colturi si peisaje, vreau o camera mai performanta. Am observat si eu ca toti sunt smecheri daca au un 400D sau un MacBook Air. Astea sunt fitele high-tech…

Reply

12 Ala negru de respira greu... May 17, 2008 at 15:40

De vina sunt cei frustrati ca nu pot fi “in trend” si-i ataca pe astia care isi cumpara chestii desi nu au nevoie de ele; Din pacate se generalizeaza, ceea ce duce la revolta celor care CHIAR au nevoie de un dSLR si/sau un MacBookAir, pentru simplul motiv ca sunt bagati in aceeasi oala. Prea multi oameni considera “sculele” ceva de “spart in figuri” si in felul asta sunt insultati cei care le folosesc pe bune.

Join the dark side … we have cookies.

Reply

13 sorin May 18, 2008 at 13:55

Nu cred ca esti trendi daca ai aparat foto de 2000 ron si nu sti ce sa faci cu el. Mi se pare o porcarie. Eu fac poze amatoriale, dar incet incet incepe sa-mi placa asa ca ma gandesc la ceva mai profesional

Reply

14 vpa May 19, 2008 at 09:18

sorine te cam contrazici singur. Ori e o porcarie ori ai nevoie de el?

Reply

15 vpa May 19, 2008 at 21:19

sunt in trend ca tocmai mi-am luat un Tokina de 100mm?

Reply

16 behindblueeyez May 21, 2008 at 23:41

🙂 Parerea mea personala e ca nu exista oameni care CHIAR sa aiba nevoie de MacAir 😉 sunt oameni care CHIAR au nevoie sa se dea cool cu un MacAir.

Reply

17 Razvan May 22, 2008 at 01:02

E un punct de vedere foarte corect al tau.
La noi lumea isi ia DSLR pentru ca arata bine la gat cu unul. O mare parte dintre acestia il folosesc ca pe o sapuniera normala si au aruncat cu banii pe fereastra. Dar nu-i problem ca banu se face usor …right.
Toata lumea trebuie sa aiba telefon super cool ( de preferinta ifon dar daca nu, merge si un aiurit de nokia ..n95 of course). Tin minte acu ceva vreme ca se radea pe seama faptului ca multi aveau telefoane super scumpe si cartele prepaid. Eau du cocalar anybody ?
Si evident toata lumea tre sa aiba produse Apple. Ce conteaza ca exista concurenta serioasa pt macbook air ? Laptopuri la fel de mici dar care nu te pun sa ai 10 periferice legate pe un singur port USB ca sa-ti faci treaba? Conteaza doar cat de smeker , cool si trendy arati cu unu in fata.
Cel mai trist 😀 este ca peste ceva vreme nu vei putea intra intr-un starbucks fara sa vezi 15 oameni cu mac-uri, 20 cu ifoane si daca te duci la vreun show va trebui sa navighezi printre 150 de SLR_isti. Si in acel moment va fi interesant de vazut ce jucarii noi isi iau trend setterii. 😀

Disclaimer: sunt multi oameni care-si iau DSLR-uri din pasiune.Unii fac arta si alti suck…dar e ok si asa .Sunt multi oameni care isi iau DSLR-uri si il tin pe manual si obiectivul de kit pentru ca diferenta dintre un SLR si un P&S este nesemnificativa ca $$$ dar semnificativa ca image quality. Exista multi oameni care aleg Apple dar o fac pentru ca au studiat problema in detaliu si au argumente logice pt asta( argumente ce depasesc eternul : i make this s$it look good ). Din pacate multi dintre astia pica in aceeasi oala cu cocalarii generatiei Y.
‘Nuff said.

Reply

18 behindblueeyez May 22, 2008 at 01:15

Chiar as muri de curiozitate pt niste argumente logice pt Air..evident in afara de “e subtire”

Reply

19 Razvan May 22, 2008 at 01:33

Pentru air nu prea am inafara de cazul pitipoancei care tre sa aiba laptop asortat cu vestimentatia.
Ma refeream la argumente logice pt un MacBook sau Macbook pro. Si acestea ar fi : calitatea foarte buna a hardware-ului,LED displays, un software idiot proof, durata de viata a bateriei si mai sunt.
Toate contrabalansate imho de pretul enorm pe care il platesti pt numele “Apple”. Dar sunt oamenii care considera ca merita sa plateasca diferenta pentru o scula care-si face treaba f bine si arata foarte dragut. Cu astia n-am nimic.

Problema mea e cu cei care iau scule de astea doar pe considerente estetice.

Reply

20 Ala negru de respira greu... May 22, 2008 at 01:52

Marea majoritate a oamenilor care stiu argumentele logice in favoarea produselor Apple, s-au prins de mult ca in sec.XXI imaginea conteaza. Intre 2 oameni cu aceleasi atuuri intr-un anumit domeniu, cel cu Apple da dovada de “prezentabilitate” ceea ce ii ofera, in opinia mea, un avantaj.
Pe aceasta teorie se bazeaza, inconstient (daca imi este permis), cocalarii cu Ifon si cartele PrePay de pe care dau bip.

Reply

21 Razvan May 22, 2008 at 10:18

Ehhh .. cand te duci la interviu la o multinationala indiferent de domeniul de activitate nimanui nu-i pasa daca in buzunar ai un ifone sau un telefon de 300 de ron, daca ai acasa un apple sau un PC vechi de 5 ani.
“Prezentabilitatea” este pentru vedete ale muzicii, filmului, fotomodele and stuff.
Valoarea celorlalti oameni e data nu de sculele pe care le folosec ci de ce fac cu ele.

Reply

22 kallu May 22, 2008 at 12:51

E prea taree…..nu mai pot de ras…..:)>- mai ales ku sorsa si ku insignele….e prea fok…;)

Reply

23 ahmed tahran May 27, 2009 at 11:10

I got your point. Thanks a lot for this. I love my Mac 🙂

Reply

Cancel reply

Leave a Comment

Previous post:

Next post: